Veneonnettomuus Kotkan edustalla 3.7.2004

lähettänyt Info Navitra 23.1.2020 klo 23.10   [ 26.1.2020 klo 22.10 päivitetty ]
Kolme miestä lähti uistelemaan 5,5 m pitkällä HT-sisäperämoottoriveneellä Haminasta Haapasaaren ulkopuolelle, avoimelle rannikolle. Lähtiessä sääennuste oli miesten mielestä riittävän hyvä (8-12 m/s).  

Jonkin ajan kuluttua tuuli voimistui ja kääntyi lounaaseen,  ja miehet päättivät palata samaa reittiä Haminaan. Reitti jäi matkalla olevan saariston tuulen puolelle. Kirkkomaan eteläpuolella aallokko oli kasvanut veneen merikelpoisuuden kannalta liian suureksi. Kuljettaja onnistui kuitenkin luovimaan aallokossa (luovimisessa keula käännetään kohti suuria aaltoja).

Todella suuri  aalto nosti veneen pystyyn ja kaatoi selälleen.  Miehet joutuivat veden varaan. Miehillä oli päällään ainoastaan kelluntahaalarit, ei pelastusliiviä. 

Yksi pelastautui uimalla luodolle, mutta muut hukkuivat veneen lähistölle. Kolmen tunnin kuluttua ohikulkeva vene huomasi miehen luodolla ja hälytti apua. 

Onnettomuuden syyt

1. Vene ei ollut olosuhteisiin nähden merikelpoinen 

2. Valittiin tuulen puoleinen reitti ja  tuulen nopeus kasvoi paluumatkalla yllättäen jopa 20 m/s

Turvallisuushuomioita

1. Huomautukseen veneilijöille ei suhtauduttu riittävän vakavuudella

2. Veneen merikelpoisuus ei ole riittävä ennustetulle tuulelle avomerellä.  Sääolosuhteiden paikallisella tuntemuksella ja sekä omakohtaisella sään ennustamisella on veneilyssä tärkeä merkitys. Matkan keskeyttäminen suojapaikkaan on miellettävä turvallisuustekijänä eikä epäonnistumisena.

3. Kelluntahaalareiden antama erheellinen mielikuva. Kelluntahaalari ei vastaa ominaisuuksiltaan pelastuspukua, vaan haalareita tulee käyttää pelastusliivin kanssa.

4. Veneen koon ja merikelpoisuuden suhteuttaminen käyttöolosuhteisiin

5. Paikallisten aallokko-olosuhteiden huomioiminen ja paikallistuntemuksen merkitys. On olemassa paikallisten tuntemia vaaranpaikkoja aallokon muodostumisen suhteen.

6. Suojaisan reitin valinta ja suojapaikkaan hakeutuminen. Matkan keskeyttäminen on miellettävä turvallisuustekijänä eikä epäonnistumisena, reittisuunnitelmassa tulee huomioida suojaisat reitit ja suojapaikat tulee selvittää etukäteen. Onnettomuusvene päätti  palata ankarimman aallokon kautta, vaikka lähistöllä olisi ollut Haapasaaren kyläsatama ja merivartioasema. 


Tutkintalautakunnan suositukset

1. Kiinnitettävä huomiota veneen ominaisuuksien suhteuttamiseen sääoloihin ja vesialueeseen, missä venettä aiotaan käyttää. Saariston ulkopuolella tapahtuvaa uistelukalastusta varten on suositeltava suurempien ja merikelpoisempien veneiden käyttöä.

Ċ
Info Navitra,
23.1.2020 klo 23.52
Comments