Vene upposi kesken ajon

lähettänyt Info Navitra 10.12.2019 klo 3.48   [ 18.1.2020 klo 10.28 päivitetty ]
Kesällä 2010 viiden hengen seurue, kaksi aikuista ja kolme lasta,  lähti kesäpaikastaan käymään läheisessä kaupungissa Yamarin 650/115 hv moottoriveneellä. Iltapäivällä paluumatkalle lähdettäessä tuuli oli yltynyt. Kuljettaja päätti kuitenkin jatkaa matkaa saarten ohi tuulisen ja aallokkoisen selän puolelta, eikä hakeutunut suojaisemmalle reitille. Tuulen nopeus oli 8 m/s, puuskissa 13-14 m/s, ja merkitsevä aallonkorkeus oli 0,5 m. Kasvavan aallokon aiheuttaman veneen jyskimisen ja lapsen pahoinvoinnin vuoksi veneen vauhti alennettiin kuuteen solmuun, minkä jälkeen liukuva vene ei ollut enää merikelpoinen tilanteeseen nähden.  Aallot alkoivat heittää runsaasti vettä keulan avotilaan, jonka rakenne oli veden tyhjentymisen kannalta puutteellinen.  Kriittisellä hetkellä sähköistä merikarttaa näyttävän kannettavan tietokoneen kansi sulkeutui sammuttaen koneen, eikä karttaohjelma ollut enää nopeasti käyttöön saatavissa. Kuljettaja olisi ajanut suojaiseen paikkaan lähistöllä olevan saaren taakse, mutta ei uskaltanut ilman merikarttaa. Tässä vaiheessa veneestä soitettiin meripelastuskeskukseen. Veneessä olleet ihmiset ja koira vinssattiin meripelastushelikopteriin ja vene upposi.

Onnettomuuden syyt

  1. Ajaminen liian kovaan aallokkoon ja matkan jatkaminen merikelpoisuuden menetyksestä huolimatta kohti kasvavaa aallokkoa, vaikka suojaisempikin reitti olisi ollut valittavissa. 
  2. Veneen nopeuden alentaminen
  3. Veneen riittämätön merikelpoisuus vallitsevaan aallokkoon nähden, avotilan alamittainen tyhjennysputkisto ja veneen rintalaipion epätiivis rakenne. Uuden vesiliikennelain 7 § 1) mukaan päällikön on huolehdittava siitä, että "vesikulkuneuvo on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen". 
  4. Sähköistä merikarttaa näyttävän tietokoneen kannen sulkeutuminen vahingossa esti suojaan pääsyn kriittisessä tilanteessa. Uuden vesiliikennelain 7 § 3) mukaan päällikön on huolehdittava siitä, että "vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja..."
  5. Veneen tyhjennyspumppua ei käytännössä voitu käyttää, eikä se olisi ollutkaan riittävän tehokas. Uuden vesiliikennelain 7 § 3) mukaan päällikön on huolehdittava siitä, että "vesikulkuneuvossa on tarvittavat, 108 § ja sen nojalla säädetyt varusteet, ne ovat kunnossa ja helposti saatavilla"

Turvallisuusuositukset

  • Säätilan muuttumisen tarkkailu on tärkeää, koska varsinkin saaristossa aallokko saattaa muuttua nopeasti paikan ja tuulen nopeuden muuttuessa
  • Matkasuunnitelman muuttaminen tai matkan keskeyttäminen on hyväksyttävä positiivinen ratkaisu turvallisuuden vuoksi
  • Liukuveneellä ei tule kulkea suuremmassa aallokossa kuin missä vene hitaalla nopeudella ja paikallaan ollen selviytyy
  • Veneen käyttäjien ja/tai omistajien on hyvä tuntea veneensä "pintaa syvemmältä", muun muassa veneen läpiviennit, ulkokannen ja sen luukkujen alaiset tilat sekä niiden tyhjentämistapa ja vaikutus veneen ominaisuuksiin esim. vuototilanteissa
  • Etenkin pienissä veneissä on suhtauduttava varauksella kannettavan tietokoneen käyttöön ja sen paikallaan pysymiseen tulee kiinnittää huomiota.
Lue lisää IS
Ċ
Info Navitra,
10.12.2019 klo 4.20
Comments