Veneen haaksirikko ja kuljettajan hukkuminen keväällä 2010

lähettänyt Info Navitra 23.1.2020 klo 21.29   [ 1.2.2020 klo 7.34 päivitetty ]
Kesäisenä lauantai-aamuna ennen kahdeksaa mies ja koira lähtivät veneellä liikkeelle. Miehellä oli päällään viikkoa aikaisemmin lahjaksi saadut paukkuliivit.  Tarkoitus oli ajaa tunnin matka saaristoon Suomenlahden rannikkoväylää pitkin. Karttaa tai muita navigointivälineitä ei käytetty, koska reitti oli tuttu. 

Noin 5,5 M matkan jälkeen veneen moottori sammui ja vene jäi tuuliajolle, koska polttoaine loppui. Varapolttoainetta ei ollut. Mies soitti sukulaisille ja pyysi tuomaan lisää polttoainetta. Sukulaiset suosittelivat soittoa meripelastukseen.

Mies soitti hätäkeskukseen klo 8.16  ja  kertoi tilanteesta sanoen ettei kivikko ole enää kaukana. Hän ei kyennyt kertomaan paikkaansa tarkasti. Mies tunsi reitin ulkomuistista eikä hänellä ollut GPS-paikanninta. Veneen kartta oli muulta alueelta, eli veneessä ei ollut tapahtuma-alueen merikarttaa (ks. uusi vesiliikennelaki 7 § 4).

Miestä neuvottiin ankkuroitumaan ja häntä ryhdyttiin etsimään Rajavartiolaitoksen partioveneellä ja helikopterilla. Klo 

Klo 9.22 partiovene havaitsi uponneen veneen luodon rannassa. Vain ohjaushytti oli veden pinnan yläpuolella. Veneen läheisyydessä näkyi eloton henkilö veden pinnalla kelluvien paukkuliivien alapuolella ja eloton koira. Kovan merenkäynnin vuoksi partiovene ei pystynyt vaikuttamaan tapahtumiin. 

Mies vinssattiin meripelastushelikopteriin noin klo  9.47.  Hänet todettiin menehtyneeksi klo 10.05.

Kova, rantakallioita vasten käynyt aallokko rikkoi onnettomuusveneen nopeasti.

Veneen kuljettajalla oli useiden vuosikymmenien veneilykokemus. Hänen liikuntakykynsä oli jonkin verran heikentynyt. 
Löydettäessä mies oli puoli-istuvassa asennossa kasvot alaspäin ja paukkuliivit olivat pystyssä miehen niskassa. Vyösolki oli kiinni mutta haararemmi puuttui. 

Onnettomuuteen johtaneet tekijät

1. Polttoaineen loppuminen 
2. Ankkurin laskeminen veneen perästä
3. Paukkuliivien löysällä oleva vyöhihna
4. Onnettomuuspaikan sijaintitiedon puuttuminen (ulkomuistista ajo ilman merikarttaa)
5. Normaalia vaikeampi aallokko 
6. Veneen CE  aallonkorkeus (2 m) ei ylittynyt,  mutta vene ei selviytynyt pysähtymisen ja ankkuroitumisen jälkeen

Onnettumuusvene: 6,3 m pitkä, liukuva keskikajuutallinen perämoottorivene (Silver Eagle 630 Cabin + 130 hv Yamaha). Sivukansia ei ole suunniteltu liikkumista varten. 
Tuuli ja aallokko:  lounaistuulta 11-12 m/s, merkitsevä aallonkorkeus 1,1 m 

Turvallisuushavainnot

1. Ankkuri pitää laskea veneen keulasta vapaassa ankkuroinnissa
2. Polttoaineen määrä tulee tarkastaa ennen jokaiselle matkalle lähtemistä
3. Hätätilanteessa merialueilla tulee ilmoittaa suoraan meripelastuskeskukselle hälytysnumeroon 02941000 - tallennus matkapuhelimeen ja tarra veneeseen!
4. Niin paukku- kuin pelastusliivienkin vyöhihnan tulee olla kireällä ja on suositeltava haarahihnallisia malleja

Ċ
Info Navitra,
23.1.2020 klo 21.34
Comments